Stijging aantal behandelde klachten Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie behandelde in 2015 1.375 klachten. Dit is een toename van 15 procent ten opzichte van voorgaande jaren.

De klachten veranderen van aard en complexiteit. Steeds vaker gaan klachten  over grensoverschrijdende reclame en zijn er meer adverteerders bij betrokken.
In 535 zaken werd vastgesteld dat de Nederlandse Reclame Code was overtreden, zo blijkt uit het jaarverslag van Stichting Reclame Code.

In 96 procent van de gevallen gaf de adverteerder gehoor aan de uitspraak van de Reclame Code Commissie. De adverteerder maakte  geen gebruik meer van de veroordeelde reclame of paste de uiting aan in overeenstemming met de Nederlandse Reclame Code.

Stichting Reclame Code

De Stichting Reclame Code, de organisatie achter de Reclame Code Commissie, heeft als doel verantwoorde reclame te bevorderen. De zelfregulering wordt rechtstreeks gefinancierd door adverteerders.

NDP Nieuwsmedia participeert bestuurlijk in de Stichting Reclame Code. Ook levert NDP Nieuwsmedia afgevaardigden voor de Reclame Code Commissie.