Franse regering brengt digitale nieuwsproducten onder laag btw-tarief

De Franse regering heeft besloten de btw-tarieven voor gedrukte en digitale nieuwsproducten gelijk te trekken.

De regering zal hiertoe binnenkort een wetsvoorstel indienen, samen met een instructie aan nieuwsuitgevers om het btw-tarief van 2,1 procent direct toe te passen op digitale nieuwsproducten. Met dit besluit wordt de druk op de Europese besluitvorming over een gelijk btw-tarief opgevoerd.

Eerste stap

Het initiatief van de Franse regering is een eerste stap in de aanpassing van de Europese btw-richtlijn. Verschillende Eurocommissarissen en nationale regeringen hebben zich al publiekelijk voorstander getoond van een gelijk (laag) btw-tarief voor gedrukte en digitale nieuwsproducten.

Onlangs sprak de Duitse regering in het regeerakkoord nog haar steun uit voor verlaagde btw-tarieven. De Europese besluitvorming over dit onderwerp verloopt echter bijzonder traag.

Om het btw-tarief op digitale media te verlagen, is een unaniem besluit van de Europese Raad noodzakelijk: alle 28 ministers van Financiën moeten instemmen met een aanpassing van de btw-richtlijn.

Frankrijk koos er eerder al voor om e-books onder het verlaagde tarief te brengen. Daarover heeft de Europese Commissie een inbreukprocedure tegen Frankrijk aangespannen.

Steun

Vertegenwoordigers van de Europese pers, de European Newspaper Publishers’ Association (ENPA) en de European Magazine Media Association (EMMA) hebben hun expliciete steun uitgesproken voor het initiatief van de Franse regering. Een gelijk btw-tarief voor persproducten op alle platforms is fair en bevordert innovatie.